The Blackhatlist – deze SEO-technieken moet je niet gebruiken!
Wanneer ik mensen vertel wat ik doe, hoor ik vaak de zelfde misverstanden over zoekmachine-optimalisatie en het werk van een SEO-specialist. “Oh ja, dan moet je toch vaak het zelfde woord gebruiken in een tekst?” en “voeg de zoekwoorden verborgen toe aan de pagina’s, in witte tekst op witte achtergrond” zijn veelgehoorde uitspraken. Ook: “gewoon heel veel pagina’s maken met zoekwoorden die automatisch doorverwijzen naar de juiste pagina?” hoor ik nog regelmatig.
Nee, leg ik dan uit: dat werkte misschien eind jaren ’90 of begin jaren-2000, maar Google’s algoritmes zijn heel slim en zijn niet meer op dit soort manieren voor de gek te houden. Dit zijn typisch ‘Black Hat’ SEO-technieken, die je echt niet moet gebruiken. Het werkt averechts en kan tot een Google-penalty leiden. En als je helemaal pech hebt, wordt de website in kwestie in zijn geheel verwijderd uit de zoekmachine-index. Waarom? Omdat je je niet houdt aan de gebruiksvoorwaarden van Google (Google’s Webmaster Guidelines). En omdat Google bepaalt hoe de zoekmachine werkt en wat je wel en niet mag doen, kun je je er maar beter aan houden.
Dit soort gesprekken hebben mij ertoe aangezet om eens een blog te schrijven over de (vroeger) meestgebruikte Black Hat SEO-technieken en -tactieken. Voor de doorgewinterde SEO-consultants onder u is dit gesneden koek, maar voor veel amateur-SEO’s nuttig om te lezen – naar mijn bescheiden mening.
Wat is ‘Black Hat’?
Misschien vraag je je af waar de term Black Hat vandaan komt? Simpel: in westerns werden de bad guys vaak uitgedost met een zwarte hoed, waar de goeieriken een witte cowboyhoed droegen. Gemakkelijk herkenbaar dus: zwarte hoed is foute boel. De laatste jaren wordt de term ‘Black Hat’ voornamelijk gebruikt om hackers, virusmakers en andere ‘onethische’ computergebruikers mee aan te duiden. En dus ook in het geval van SEO.
Black Hat bij SEO
Bij SEO bestaat Black Hat uit het bewust proberen de zoekmachine te slim af te zijn en de algoritmes te verstoren, zodat de ‘geblackhatte’ pagina hoger in de zoekresultaten terecht komt. Google ziet hier niet voor niets streng op toe: als de zoekresultaten niet tot tevredenheid stemmen bij de gebruikers, dan zouden die gebruikers eerder naar alternatieven gaan kijken. En dat moet koste wat kost worden voorkomen, want dat zou de zoekgigant miljoen, zoniet miljarden kosten.
Maar wat zijn nu die Black Hat SEO-technieken? Simpel gesteld, zou je jezelf de volgende vraag kunnen stellen: “voegt het SEO-werk dat ik doe waarde, relevantie toe voor de gebruiker, of doe ik het enkel en alleen voor de zoekmachines?” Als het antwoord is dat het weinig tot geen waarde toevoegt voor de gebruiker, maar het zorgt (in theorie) wel voor een hogere zoekmachinepositie, dan heb je de kans dat het onder Black Hat SEO zou kunnen vallen.
‘Waarde voor de gebruiker’ moet je wel opvatten in de ruimste zin: een link op een Startpaginadochter is nog steeds relevant en nuttig voor de gebruiker van deze Startpagina. Maar begeef je je in het schimmige gebied van linkbuilding via linkfarms, dan ja: Black Hat. Dit vindt Google niet oké.
12 schimmige SEO-technieken die je moet vermijden
-
Verborgen tekst en verborgen links
In de tekst hierboven reeds aangestipt: als je denkt dat je Google en andere zoekmachines om de tuin kunt leiden met witte tekst op witte achtergrond, dan heb je het mis. Dat kan vroeger misschien, maar al lang niet meer. Google heeft je door en dit kan leiden tot een penalty. Wat voor verborgen tekst geldt, geldt ook voor verborgen links. Je ziet het nog wel eens in de footer van webpagina’s: links, grijs-op-grijs of een andere combinatie van haast niet onderscheidbare kleurcombinaties. Niet doen.
-
‘Keyword stuffing’ (overmatig gebruik van zoekwoorden)
“Als ik maar vaak genoeg het keyword herhaal, dan kom ik vanzelf bovenin de zoekresultaten voor dat keyword. Wrong again. Zorg dat de tekst leesbaar is voor mens en robot. Keyword stuffing (volproppen met keywords) zorgt voor een onleesbare tekst. Je ziet het al een beetje aan deze paragraaf: hoe vaak heb ik ‘keyword’ gebruikt? En leest dat lekker, met al die keywords? Nee toch? En dus zorgt dit voor een lagere waardering door de lezer én als je pech hebt zorgt het ook voor een lagere waardering van de pagina door Google.
-
‘Cloaking’: verschillende url’s weergeven voor gebruiker en zoekmachines
Met cloaking (‘een overjas aantrekken’) wordt door middel van een scriptje een andere url weergegeven voor de gewone gebruiker, dan de url die de zoekmachine te zien krijgt. Dit is een schending van Google’s Richtlijnen voor Webmasters en kan een (handmatige) penalty opleveren. Zie ook onderstaande duidelijke video van Matt Cutts, waarin hij heel duidelijk uitlegt wat wel en wat niet wordt gezien als cloaking. Kort samengevat: behandel Google-bot precies hetzelfde als een gewone gebruiker.
-
Slinkse redirects
Wanneer een gebruiker via Google op je webpagina komt en je stuurt de gebruiker vervolgens door naar een andere pagina (om zo een andere pagina te tonen aan zoekmachines), dan is er sprake van een slinkse redirect, of een ‘verborgen omleiding’. Dit mag niet, met uitzondering van de normale 301-redirects (die de webbrowser van een gebruiker de nieuwe locatie van de pagina ‘vertelt’).
-
Doorway-pagina’s
Doorway-pagina’s zijn pagina’s die targeten op een bepaald keyword of bepaalde keywords, om de gebruiker vervolgens door te sturen naar een andere standaard pagina. Een aantal jaar geleden waren dit soort doorway-pagina’s nog erg succesvol, maar het leverde de bezoekers veel frustraties op. Het gebruik van doorway-pagina’s kán nog steeds succesvol zijn, maar de kans is zeer groot dat het ontdekt wordt en dan wordt de gehele website uit de index verwijderd. Niet doen, dus!
-
Linkmanipulatie
Als je door (excessief veel) links uit te wisselen probeert om de PageRank van je pagina te verhogen, dan ben je bezig met linkmanipulatie en dat gaat in tegen Google’s webmasterguidelines. Het was vroeger een veelgebruikte SEO-tactiek, maar is inmiddels behoorlijk goed door Google te detecteren. Andere vormen van linkmanipulatie zijn het kopen van links, gebruik maken van artikelmarketing met veel gelinkte zoekwoorden, tekstuele advertenties die PageRank doorgeven etc.
-
Linkfarms
Linkfarms zijn ‘virtuele boerderijen waar links worden gefokt’, zou je kunnen zeggen. Het is een onnatuurlijke manier om de zoekalgoritmes van Google voor de gek te houden door excessief te crosslinken, met als enige doel om de PageRank te manipuleren. De links die afkomen van zo’n linkfarm (zie afbeelding hiernaast), krijgen zo een hogere PageRank en dat levert een hogere positie in Google op. Mooi, maar dit druist in tegen Google’s webmasterguidelines en hoewel zeer succesvol in het verleden, is het een af te raden techniek als je op een duurzame manier SEO wilt bedrijven.
-
Link wheels
Een link wheel is ook een Black Hat techniek om kunstmatig een website hoger te laten scoren in Google, middels een slim linkschema. Het verschil met een linkfarm is dat de website waarvoor het link wheel is opgebouwd in het middelpunt staat, op de as van het ‘wiel’. Verboden, niet doen. Een voorbeeld van een linkwiel zie je hieronder (afkomstig van een Black Hat SEO-bedrijf):
-
Automatisch gegenereerde content
Google wil de gebruikers van zijn zoekmachine tevreden houden. De zoekresultaten moeten van een zo hoog mogelijke kwaliteit zijn. Daarom heeft het bedrijf ook een grote hekel aan automatisch gegenereerde content, die vaak nietszeggend is en enkel en alleen wordt gecreëerd om hoog in Google te scoren. Onthoud: Content is King, ook bij SEO!
-
Article spinning
Een andere tactiek die een paar jaar geleden nog succesvol was, is ‘article spinning’: het (vaak geautomatiseerd) hergebruiken van content, door elkaar husselen en doordrenken met (gelinkte) keywords. Dit levert begrijpelijkerwijs content op die op zijn zachtst gezegd vaak weinig waardevol is en… daar heeft Google een broertje dood aan. Zie voor meer uitleg dit Wikipedia-artikel (Engels).
-
Rich snippet spam
‘Rich snippets’ zijn fragmenten met gedetailleerde informatie die zijn bedoeld om gebruikers met specifieke zoekopdrachten te helpen. Zo kan het fragment voor een restaurant de gemiddelde recensiescore en prijs weergeven, kan het fragment voor een receptenpagina de totale bereidingstijd, een foto en de recensiescore van het recept weergeven en kan het fragment voor een muziekalbum een lijst van de nummers bevatten, inclusief een link om elk nummer af te spelen. Deze rich snippets helpen gebruikers te bepalen of uw site relevant is voor hun zoekopdracht en kunnen leiden tot meer klikken naar uw pagina’s. (bron: Google)
Wanneer je rich snippets misbruikt en Google probeert te misleiden, dan wordt dit uiteraard gezien als Black Hat. Zoals op deze pagina te lezen valt, moet je dit in elk geval vermijden:
- Inhoud markeren die op geen enkele manier zichtbaar is voor gebruikers.
- Irrelevante of misleidende inhoud markeren, zoals neprecensies of inhoud die niet past bij het onderwerp van een pagina.
-
Webspam
Het zal geen verrassing zijn, maar een zeer veel gebruikte Black Hat SEO-techniek is webspam. Het verschil met ‘gewone’ spam, zit hem dus in het woordje ‘web’, het vindt plaats op websites en niet in de mail. Webspam? Niet doen. Als de algoritmes van Google je al niet betrappen, dan kun je ook nog handmatig worden verlinkt via een spamreport op Google webmastertools.
Onder webspam wordt ondermeer verstaan:
- commentspam: veelvuldig (en vaak geautomatiseerd) reacties plaatsen met links
- spampagina’s op gratis blogs (zoals Blogger, WordPress.com enz.)
- biografiespam: het volstouwen van een auteursbiografie met irrelevante links
Help! Ik ben een Black-Hatter, wat nu?
Heb je toch gebruik gemaakt van een of meerdere van deze verboden SEO-technieken? En wordt je website erg laag (ook bij weinig concurrentie) of helemaal niet getoond in de zoekresultaten? Schakel ons dan in, of – als je het liever zelf wilt oplossen – kijk op deze Help-pagina van Google.